Урок української мови (6 клас)

Тема:  Іменники – назви істот і неістот, загальні та власні, конкретні, абстрактні. Збірні іменники. Велика літера й лапки у власних назвах. Рід іменників. Іменники спільного роду. Відмінки іменників. « Сім чудес Дніпропетровщини».

Мета:  – закріпити вміння учнів розпізнавати іменники, визначати їхні граматичні ознаки роду, числа, відмінка; вчити правильно використовувати іменники в мовленні;  – провести заочну екскурсію відомими місцями Дніпропетровщини, збагатити учнів знаннями про рідну землю, переконати у важливості знань про рідний край; – розвивати зв’язне мовлення, мислення, творчі здібності; – виховувати повагу до рідної мови, свідомих громадян, патріотів своєї держави.

Обладнання: книга Ірини Голуб « Сім чудес Дніпропетровщини», ілюстрації пам’яток культури,  маршрутний  лист – картки – завдання з мови.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого, заочна екскурсія.

Хід уроку

I.                  Мотивація навчальної діяльності.

1.Створення позитивного настрою.

– З яким настроєм ви прийшли на урок?

– Намалюйте у вигляді смайлика.

2. « Поетична хвилина». –

– Скажіть,  про яке місто ми будемо говорити?

Там, де Дніпро несе широкі води і береги славетні пролягли,

Дніпропетровськ – мій рідний край, живи в віках і процвітай,

І Україну прославляй!

–         Що для нас з вами означає це місто?

II.Повідомлення теми і завдання уроку.

  1. Слово вчителя. Сьогодні ми з вами здійснемо заочну екскурсію по нашій славній Дніпропетровщині, познайомимось із сімома чудесами, про які розповідається в книзі Ірини Голуб. Також  з’ясуємо рівень засвоєного матеріалу з теми « Іменник», вивченого раніше. Перед цим  ви повторили  теоретичний матеріал параграфів з 23 по 27, були вчителями, а тепер будете  в ролі екскурсоводів.

–         А хто такий екскурсовод? (Людина, що проводить екскурсії по визначних місцях,виставкахекспозиціяхмузеях.  Супроводжує групи екскурсантів у поїздках. )

  1. Завдання уроку: – повторити і систематизувати знання з теми «Іменник» : написання власних назв, рід, число, відмінювання.

– Ознайомитись із  сімома чудесами Дніпропетровщини.

5.Складання плану – маршруту подорожі.

  1. « Уважний слухач» – виписати із вірша іменники.
  2. « У пошуках істини». Легенда мого краю – виписати власні назви.
  3. « Степові піраміди» –  записати речення, з’ясувати синтаксичну роль іменників.
  4. « Кам’яні баби – свідки минулого» – число іменників.
  5. « Запорозька святиня» – творча робота, складання сенканів.
  6. « Собор, що здіймається в небо» – рід іменників.
  7. « Кодак – Твердиня на Дніпрі» – відмінювання іменників.
  8. « Золотий міст Катеринослава» – визначити відмінки в іменниках.
  9. « Космічні орбіти» – творче спостереження з елементами аналізу.

6.Інструктаж з правил безпеки під час подорожі.

– Зараз ви підійдете до мене, розберете «чарівні картки», швиденько прочитаєте  і поділитесь інформацією. ( На картках записані правила безпеки в автобусі та під час екскурсії).

IY. Осмислення краєзнавчого матеріалу. Закріплення вивченого з        української мови за темою « Іменник». ( Учні отримали випереджальні завдання щодо повідомлень про чудеса Дніпропетровщини. Усно розповідають інформацію, а завдання записують у зошитах та біля дошки).

1.Бліц – опитування.

–   Яка частина мови називається іменником?

Яку синтаксичну роль виконують іменники у реченні

–          До якого роду можуть належати іменники?

–         Які форми чисел ви знаєте?

–         За якими відмінками змінюються іменники?

  1. « Уважний слухач». Словниковий диктант. Виписати іменники.

Сім чудес у нашім краї: кургани скіфські по степах.

Завмерли баби у музеї із сумом й мудрістю в очах.

Козацький храм у небо лине, відроджується монастир.

Вали Кодацькі снять минулим, а біля них застиг пустир.

Старенький міст помолоділий, працює у новітню зміну.

Летять ракети в синю далеч, і славлять рідну Україну.

Є чудеса: фортеці й храми, мости, палаци…Тільки знай:

Найбільше диво є в цім світі – і зветься просто – рідний край.

2.«У пошуках істини». Легенда про заснування «Дніпропетровська». Виписати власні назви. Повторити правило.

3.« Степові піраміди».  Записати речення, з’ясувати синтаксичну роль іменників.

*   Пройшли шляхами ураганними, звели із попелу життя.

А степ все світиться курганами й не дозволяє забуття.

  • Експедиція під керівництвом Бориса Мозолевського розкопали Товсту могилу і знайшли золоту пектораль.
  1. «Кам’яні баби свідки минулого». Записати до слів  у множині іменники в однині. Чи до всіх слів можна підібрати відповідники.
  • Скіфи -, печеніги, половці, фігури, музеї, статуї,  значення, оздоблення,характерник.
  • А степ широкий! Чорні круки сидять на плечах скіфських баб. І вечір гріє сині руки над жовтим вогнищем кульбаб.
  1. « Запорозька святиня». Скласти  сенкан.
  • Церква.

Багата, дивна.

Обрали, будували, руйнували.

Відродилась  і стала осередком краю.

Покровителька.

  • Запорозька святиня.

Цікава, духовна.

Відновилась, допомогла, відродилась.

Стала притулком для старих людей та хворих дітей.

Душа.

  1. « Собор, що здіймається в небо». Розподільний диктант. Записати іменники за родами.

Храм, пам’ять, культура, купол, моління, сон, макет, дерево, цвях,душа, скріплення,проміння, загадка, вівтар.

–         Яке слово вам не зрозуміле? ( вівтар – головна частина храму).

  1. « Кодак – твердиня на Дніпрі». Провідміняти слова:  фортеця, Січ, Дніпро.
  2. « Золотий міст Катеринослава». Записати речення, підкреслити іменники, визначити відмінок.
  • З ‘явилась ідея  в Олександра Поля (юриста, археолога, розумного господаря) побудувати залізницю через Дніпро. Під вагою возів і карет міст прогинався у воду, а коли екіпажі проїжджали, знову ставав на своє місце.
  1.   « Космічні орбіти». Уважно прочитати текст. Визначити складні слова, розібрати за будовою. Виписати власні назви, підтвердити правильність написання правилом. Записати останнє речення,визначити в іменниках рід, число, відмінок.

Y. Рефлексія. Оцінювання.

1.- Ось і закінчилася наша екскурсія.

Чи задоволені ви результатом своєї роботи?

Що вам було виконувати легко, а в чому виникали труднощі?

Чи потрібні нам ці знання в майбутньому?

2. Робота в «трійках».

– Ви гарно попрацювали, тому зголодніли. Зараз я пропоную вам «легенький перекус». Згрупуйтеся в групки по 3 учня, я даю вам картку з написами продуктів, а ви виберіть ті, які вам до смаку.

(Ковбаса, цибуля, сир, сухарі, лимонад, цукерки, халва, родзинки, чіпси, сухарики, напої енергетики, печиво, фрукти, шаурма, млинці, грінки, чай пряники, хліб, бутерброди, котлети, яйце, варена картопля).

–         Чи вірно ви підібрали собі «сухий пайок»?

–         Поясніть з точки зору « шкідлива їжа – здорова їжа». (Звертаю увагу на шкідливу їжу). А  про наслідки шкідливої їжі ми поговоримо на наступному уроці.

  1. YI.  Домашнє  завдання.
    1. Самостійно опрацюйте параграф 28 «Відміни іменників».
    2. Підготуйте  захист продукту, який або шкодить або приносить користь. (на вибір)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *