Вічна мудрість байки. (Урок зарубіжної літератури в 6 класі)

Тема:            Вічна мудрість байки.

Мета:  перевірити знання,набуті учнями під час вивчення теми “Мудрість  байки  “, вдосконалювати навички виразного читання байок напам.ять, розвивати творчі здібності школярів, логічне мислення, кмітливість. спостережливість, сприяти вихованню морально-етичних норм людської поведінки.

 

Обладнання: портрети байкарів, ілюстрації до творів, маски звірів,

проектні роботи школярів .

Епіграф:     І скільки не беруть живлючої водиці ,не висиха Езопова криниця.

                                                           М.Годованець.

Тип уроку: систематизеція та узагальнення знань

Хід уроку

 

I. Організаційний момент.

 

З’ясувати емоційний стан учнів за картками-смайлами.

 

II. Повідомлення теми та мети уроку. .

Слово вчителя:         Протягом майже 30 століть мандрує байка по землі, вона стоїть на сторожі загальнолюдських ідеалів – добра, честі,справедливості,гостро засуджуючи такі  людські вади, як грубість,   тупість, пихатість,    лицемірство , скупість, неуцтво, лукавство, жорстокість, дармоїдство…

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо:

– про значимість байки в житті людини,

– згадаємо крилаті вирази з байок,

– створимо загадки-запитання  до байок, що вивчалися,

– з.ясуємо складові цього жанру,

– дізнаємося чи уважні ви читачі,

– побудемо в ролі укладачів книжок,

– проведемо рольову гру,інсценізуючи байку,

– відбудеться реклама власних талантів,

Виходячи із завдань уроку, подумайте,чим би ви хотіли збагатитися на даному уроці і вкінці уроку ми з.ясуємо,що вам вдалося.

ІІІ.Систематизація і узагальнення знань.

ІІІ.1.З.ясовуємо складові цього жанру

Довкола  слова «Байка» учні записують усе, що їм відомо за цією темою. Записане зачитують вголос, фіксують це на дошці і в зошитах.

Перед вами картки, позначте знаком «+»  ознаки, характерні тільки для байки.

1 Героями байок найчастіше є тварини, рослини, речі, птахи, риби +
2 Великий за обсягом твір _
3 Може мати прозову і віршовану форму +
4 Мораль може стояти на початку і в кінці _
5 Повтори +
6 Літературні прийоми: езопова мова, алегорія +
7 Мало описів +
8 Висміюються людські недоліки +
9 Багато діалогів +
10 Цікавий короткий сюжет +
11 Чарівні помічники _

 

 

 

ІІІ.2.    згадуємо крилаті вирази з байок,

 

 

ІІІ.3. створимо загадки-запитання  до байок, що вивчалися:

 

 «Упізнай героя байки!»

(Запитання придумують діти і задають сусіду по парті:_)

1.  Він пожалів Змію і за це жорстоко поплатився. (Хлібороб. Езоп «Хлібороб і Змія»).

2.  Він «украв кусок м’яса і сів на якесь дерево». (Крук. Езоп. «Крук і Лисиця»)

3.  Він не збирався слухати жодних виправдовувань, бо хотів дуже їсти. (Вовк. Езоп.«Вовк і Ягня»).

4.  Вона дуже зголодніла, тому що проспівала все літо і не запаслася харчами на зиму. (Цикада. Езоп. «Мурашки і цикада»).

5.  Вона дурна і легковірна на лестощі. Через це залишилася голодною. (Ворона. Іван Крилов «Ворона та Лисиця»).

6.  Він ні в чому не був винен, та ним хочуть пообідати. (Ягня. Іван Крилов «Вовк і Ягня»).

7.  Він кум легковажної Бабки, що «літо проспівала». (Муравель. Іван Крилов. «Бабка й Муравель»).

8.  Він стверджує, що «знайшов секрет»: щоб усе пішло на лад, потрібно сісти поруч. (Осел. Іван Крилов «Квартет»).

9.  Він хотів своїм злочинним намірам «надати законних прав» (Вовк. Іван Крилов «Вовк і Ягня»).

10.  Її порівняли із Жар-птицею, голосок назвали «ангельським». (Ворона. Іван Крилов «Ворона та Лисиця»).

 

 

-ІІІ.4    проведемо рольову гру,інсценізуючи байку,

Рольова гра:Інсценізація байки  І.Крилова  “Вовк та Ягня”  

(перевірка виразного читання)  

(оберіть собі ,за бажанням роль , яку будете виконувати на даному етапі уроку)Пропонуються ролі  акторів .літературних критиків, відвідувачів театрів.

Запитання до учнів:

Кому з персонажів  байок ви симпатизуєте, а хто викликає осуд?

– Симпатія на боці ягняти, воно є щирим, виросло шляхетним, відстоює справедливість, живе за інуючими у  його суспільстві правилами, не розуміє своєї провини.

– Осуд викликаює вовк, він зневажає інших, вважає себе сильнішим і вивищується над своїм оточенням, , живе царуючи у світі, хитрує, обманює, веде себе егоїстично і жорстоко.

  • Якою, на вашу думку, має бути критика, щоб людина зрозуміла власні помилки та недоліки і прагнула це виправити?

–  Зауваження потрібно робити в делікатній і толерантній формі, аби людина не  прийняла це як образу, насмішку і ще більше не озлобилася.

    ІІІ.5.                          – спробуємо створити сторінку – афішу,

Ми звами на попередніх уроках знайомилися з творчістю  давньогрецького байкаря Езопа та російського майстра гострого та дотепного слова І.А.Крилова. Створимо для ваших послідовників сторінку- афішу про  твори, що необхідно опрацювати  в поурочній системі. На дошці знаходяться портрети байкарів та ілюстрації до їх творів, допоможіть розібратися де чиї. Поділившись на дві команди, прикріпіть на дошці відповідно до автора і вкажіть їх шедеври.

 

  ІІІ.6.            реклама власних талантів,

 Муха

Сидить муха на  варенні,

Його уплітає.

А заодно з цим заняттям господарів лає:

– Хочу я суничного, зварили ж із вишні.

як мені воно набридло,

Чи в них вишні лишні!?

Та вже вона так наїлась –

В животі  бульчить.

Ні на мить не вгомонилась –

Невдячно  бурчить.

Мораль  в цій байці занадто проста:

Як наївсь чужого –  не дери хвоста.        

Мільчарек Тетяна ( скористалася роботою ровесників)

Дівчинці відверто не подобається бундючність ,невдячність та зухвалість.

 

Вовк і Заєць

Вовк полями швидко скаче,

бо за ним Зайча біжить,

Сірий гірко-гірко плаче,

Мов стріла із лука мчить.

Зайченя зубами цока,

З рота вилітає пар,

От-от-от  спіймає Вовка,

Нанесе йому удар.

Пам*ятай, Вовчиську- брате,

Знайдеться й на тебе кляте!              

 Піпкіна Олена (позичила  в попередніх класах) Постійно бореться з несправедливістю,їй імпонує відвертість.

Сова та Мишеня

Якось  Сова спіймала Мишу,

– Така  голодна ,мабуть,  з*їм…

Та Мишеня  пищить у тишу:

– Я теж харчі шукаю всім.

Покумекала  Сова

На Мишині ті слова

-Одного наїстись мало,

Обхитрю “поживу” вдало.

-Я тебе тут прив*яжу

Та горіхів наложу.

Ти ж до ранку наїдайся.

Клич братів, старайся.

(Я ще трішки подрімаю,

більш мишей спіймаю)

Доки Сова спала,

Мишеня пропало.

Сово мудра, переймайся,

За двома зайцями не ганяйся.    

 Козуб Даша – засуджує жадібність, хитрість, хоче змінити світ на краще.

Гуска й Журавлиха                                                   Лис та Півень

Одного разу біля річки                                          Якось вранці, дуже рано,

Зустрілись дві кумички,                                       Ще сонце не вставало,

Сіра Гуска й Журавлиха,                                      Півень пісеньку почав,

І жирна мовила так стиха:                                    Т ак гучнесенько співав,

– Я нині  часо вранці                                            Що хитрющий Лис почув,

Від співу вирувала в танці,                                  Спіймав, з.їв та й забув!

Як тільки ти почнеш співати ,                            Прокляття ведеться відтоді

Мені – ні пити, ні клювати.                                 На всьому лисячому роді

-А ти гелгочиш краще солов.я.-                          Де Лиса бачать, там і б.ють

До Гуски Журавлиха промовля,                           Йому прихистку не дають.

– Коли співаєш – серце завмирає                          Немало в світі Лисів і Півнів,

І сонце меркне,- інша вихваляє.                            Тож вистачає ворогів!

Хто добре потакати вміє,                                     Навіщо ж так жорстоко ми воюєм,

Тому рука,як кажуть, руку миє.                            І дружбу-матінку мордуєм?

Ніколенко Софія – не терпить                              Білогорська Катерина– поважає

лицемірства,підлабузництва.                                  мир ,дружбу, цінує взаємодопомогу.

вірить у щирість і відвертість.

 

– Чи втратила байка свою актуальність нині. (Ні. Байки допомагають краще пізнавати людей, життя, допомагають бачити чужі і свої недоліки)

– Тож якими нас хоче бачити байка? ( Байка хоче, щоб усі люди були добрими, чесними, справедливими, працьовитими).

-Що засуджують байкарі ? ( У байках гостро засуджуються такі людські вади, як грубість і тупість, пихатість і лицемірство, жорстокість і неуцтво, підступність і лукавство, несправедливість і заздрість, скупість і дармоїдство)

Записати до таблиці людські вади та чесноти.що цінують і засуджують байки:

                             Цінують

 

 

                        Засуджують

 

зухвалість, жорстокість,щедрість, мудрість, несправедливість, доброта, працьовитість,справедливість, рабська покірність,лінощі, безпорадність, доброзичливість, старанність, щирість, лукавство,дружба, взаємодопомога, дурість нерозважливість

. Рефлексія.

Вчитель:         Наш урок закінчується. Ми з вами говорили про те, чого навчає й від чого застерігає байка, як байкарі, сміючись, вказували нам на наші недоліки.  Мабуть і зараз варто звертатися частіше до моральних настанов байки, адже :Байка – це цікава штука,   є в ній мудрість і наука.

Давайте ще раз прочитаємо вислови й подумаємо, чи з усіма з них ми згодні. З якими твердженнями ви не погоджуєтесь? Чому? ” Займи позицію”

1. Якщо не можеш чогось досягти, не посилайся на обставини, а потрудись. («Лисиця і виноград».)

2. Хто сильніший, той і правий. («Вовк і ягня».)

3. Роби те, що вмієш, а якщо не вмієш, то вчись. («Музики».)

4. Не хвались, якщо не можеш здійснити задумане. («Синиця».)

5. Не думай про майбутнє, а роби те, що подобається. («Цикада і мурашка ».)

6.Тебе хвалять – хвали й ти, хоча й нізащо. («Зозуля й півень».)

7. Ніколи не смійся з чужого лиха. («Снігур та щиглик»).

Чим ви,діти, збагатилися на даному уроці?

–  віримо, що байки в житті людини мають велике значення , навчають виправлять вади і цінувати чесноти.

– застосовуватимемо крилаті вирази з байок у спілкуванні,

– погоджуємося з твердженням :байка вчить, як на світі жить,

– спобували себе  в ролі  акторів та критиків ,інсценізуючи байку.

–  відкрили власні таланти у написанні  байок.

Вчитель:   Дякую вам, діти, за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, і вічна  мудрість байок не мине безслідно. Адже цього хотіли всі поети – байкарі, для цього вони й писали свої твори.

ІУ.Підсумки уроку .Оцінювання.

Д.З.

 Індивідуальні завдання творчим групам стосовно життя і творчості   Ж.Верна.

 

Додаток

 1. Короткий,переважно віршований,алегоричний повчально-гумористичний чи  сатиричний твір називається…                                                                                       а) байка;          б) казка;          в) притча.

2. Зашифрований спосіб викладу думок з натяками і недомовками з метою уникнути цензурної заборони і переслідування :                                                                                                                        а) Езопова мова;         б) алегорична мова;            в) персоніфікація;           

3. Частина байки, в якій розповідається про події :                                                                          а) міфічна;       б) розповідна;       в) повчальна.

4. Повчальний висновок байки:                                                                                                                 а) мораль;        б) алегорія;         в) антитеза.

5. Відображення одного предмета через інший :                                                                                      а) алегорія;      б) персоніфікація;        в) мораль.

6. Який прийом допомагає авторові роозкрити ідею твору?                                                                   а) антитеза;       б) сатира;          в) гумор;        г) іронія.

7. Повчальною частиною байка нагадує:                                                                                                    а) казку;        б) міф;         в) прислів’я;          г) легенду.

8. Основоположником жанру байки вважають:                                                                                         а) І.Крилова;           б) Езопа;            в) Федра;           г) Л.Глібова.

9. Віршованої форми байці надав:                                                                                                                        а) Федр.;           б) І.Крилов;           в) Бабрій;            г)Езоп.

10. З яких частин складається байка?                                                                                                                 а) розповідна;      б) сатирична;       в) повчальна;          г)міфічна.

11. Ким був Езоп у давньогрецького  філософа Ксанфа?                                                                            а) радником;          б) рабом;           в) філософом;          г) чашником.


12. Як загинув Езоп?                                                                                                                             а) його отруїли;           б) скинули зі скелі;          в) вбили під час сну.                                                                              

13 .Свої байки Езоп писав:                                                                                                                          а )прозою;           б) віршами;            в) акровіршами;           в) загадками.                                                     


14. У спадок від батька скриню з книгами отримав:                                                                         а)  Жан де Лафонтен;                б) І.Крилов;          в) Леонардо да Вінчі.                                      

 15. Сюжети,які найчастіше запозичаються,називаються:                                                                    а) мандрівними;           б) алегоричними;              в) запозиченими.

16. Чому іноді в байках відсутня мораль?                                                                                             а) щоб читач сам зробив висновок;         б) вона не потрібна;        

в) не передбачає композиція.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *