Урок-проект із зарубіжної літератури в 6-му класі за темою: «Японія. Особливості японської поезії за творчістю М.Басьо»

Урок-проект із зарубіжної літератури в 6-му класі за темою: «Японія. Особливості японської поезії за творчістю М.Басьо»

 

Мета:

–         розширити знання учнів про одну із найрозвинутіших країн світу – Японію; познайомити дітей із творами відомих японських поетів; допомогти школярам усвідомити жанрові особливості японської поезії;

–         розвивати вміння вдумливо і виразно читати поетичні твори японських авторів;

–         виховувати зацікавленість учнів літературою народів світу, любов до поезії.

Тип уроку: урок-проект

Обладнання: карта світу, портрети японських поетів, тексти творів японських поетів, презентація географа, презентація соціолога, презентація історика, презентації літераторів, мультимедійне обладнання.

Перебіг уроку

І. Організація навчальної діяльності учнів.

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

«Очікування».

(На партах лежать аркуші із зображенням сонця).

Слово вчителя:

Перед вами на партах лежать аркуші із зображенням сонця. Сонце – символ світла, добра, надії.

Сьогодні ми будемо говорити з вами про країну, яку називають країною, де сходить сонце, – Японію. Познайомимося з особливостями японської поезії.

Напишіть на звороті аркушів, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:

З метою зміцнення зв’язків між Україною та Японією Указом Президента України від 11 січня 2017 №1/2017   2017 рік оголошено Роком Японії в Україні. У зв’язку з цим упродовж року в Україні будуть проведені дні японської культури, мистецтва та кіно, спільні виставки фотохудожників з України та Японії, конференції, круглі столи . Ми заплануємо провести   в день поезії – японське чаювання, спробуємо українською весною побувати  на святі «ханамі»- милуванні квітами вишні ,сливи, персика.

Сьогодні ми поговоримо з вами про те, якою є сучасна Японія, познайомимося з творчістю відомих японських поетів, з новими для вас літературним жанром – хайку

ІІІ. Сприймання й засвоєння навчального матеріалу.

Працюють творчі групи :  повідомлення географа.

Слайд презентації : карта Японії

Японія – острівна країна, розташована на східному узбережжі Азії, у північно-західній частині Тихого океану. Зі сходу і півдня її омиває Тихий океан, з заходу — води Японського та Східнокитайського морів, а з півночі —Охотське море. Японський архіпелаг простягнувся дугою з північного сходу на південний захід. Він складається з чотирьох великих островів: Хоккайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю. Країна знаходиться у зоні помірного кліматичного поясу. Площа Японії становить 377.929.99 км². Більша частина японських островів укрита горами. Національна святиня японців – гора Фудзіяма. Вона має неабияку силу і справляє незабутнє враження.

Столиця країни, Токіо, нараховує понад 8 мільйонів мешканців.

Слайд №2.Повідомлення та презентація історика.

Японія є унітарною демократичною національною державою з парламентською  конституційною монархією. Її основний закон — Конституція 1947 року. Вона базується на недоторканності прав людини. Влада в Японії поділяється на три гілкизаконодавчу, виконавчу і судову. Першу представлено Парламентом,  другу — Кабінетом Міністрів і місцевими органами виконавчої влади, третю — Верховним і регіональними судами.

Формальним головою держави є Імператор Японії – Акіхіто. Але він позбавлений права керувати країною й виконує лише церемоніальні функції. Фактично головою держави виступає прем’єр-міністр, голова Кабінету Міністрів Нода Йосіхіко.

Слайд №3.Повідомлення та презентація соціолога.

Японія— провідна країна в галузі наукових досліджень. 15 науковців країни отримали Нобелівські премії в галузі фізики, хімії та медицини. Японія є світовим лідером із виробництва та використання робототехніки, володіє половиною (402 200) промислових роботів у світі.

Культура Японії має велику кількість культурних надбань. Серед них прекрасні зразки образотворчого мистецтва давнини, шедеври архітектури і скульптури.

–         Це країна орігамі – традиційного японського мистецтва рукоділля: з квадратного аркуша паперу шляхом простого складання виготовляють різні предмети.

–         Це країна ікебани – прикладного мистецтва компонування квітів та гілок у вазі.

–         Це країна мистецтва бонсай – вирощування карликових дерев у горщиках.

–         Це країна чайної церемонії – мистецтва приготування та пиття чаю.

–         Це країна боротьби сумо, де борці відзначаються могутньою статурою.

–         Це країна, у якій біля трьох століть тому з’явилась нова поетична форма – японський трирядний хоку.

Слайд №4.Повідомлення та презентація літератора.

Японці ще відомі тим, що вони мають давню традицію – довіряти свої почуття віршам.

Перед входом у помешкання японці підвішували невеликі гомінкі дзвіночки, до яких кріпилися папірці з віршованими рядками, де було горе і радість, надія і відчай. Усередині будинків теж усе сповнено поезії. Вірші можна побачити скрізь: і на картинах (какемоно), і на дерев’яних ляльках (кокесі), і на предметах побуту. Поезією пройняте все існування японців. Вірші читаються вдома і в кафе, наодинці і з друзями. Вони допомагають кожному висловити свої настрої і краще осмислити себе і світ.

Поезія японців дуже незвична. Вона сповнена натяків, іносказань. Почуття передаються не прямо, а опосередковано – через образи природи, окремі деталі зовнішнього світу. Щоб осягнути такі вірші, потрібно тонко сприймати світ.

Слайд 5.Повідомлення та презентація бібліографа.

Увесь світ знає ім’я прекрасного японського поета Мацуо Басьо. Справжнє ім’я поета – Манефуса Дзінсітіро.

Він народився в 1644 році в сім’ї небагатого самурая  в провінції Іта, в центрі острова Хонсю. Басьо було 28 років, коли він залишив службу у феодала і зі збіркою своїх перших віршів вирушив до столиці Едо. Він став учителем поезії. Один із учнів умовив свого батька подарувати Басьо маленьку хатинку біля невеличкого ставка. Поет посадив біля неї бананову пальму і прийняв псевдонім Басьо (бананове дерево).

У 1682 р. пожежа знищила частину Едо, згоріла і бананова хижка. Басьо пішов з Едо. 10 років він мандрував Японією. Помер поет в 1694 році у місті Осака в оточенні своїх учнів.

Слово вчителя:

Сьогодні Мацуо Басьо крізь простір і час нібито звертається до нас:

Мандрівниче в далекій країні!

Повернись, я покажу тобі

Істинні квіти

Цей вірш – приклад своєрідного жанру японської лірики – хайку.

«хайку» –  це тривірш (5+7+5) .

–       Послухайте, як звучить японською мовою один із віршів М. Басьо:

Фуру іке я

Кавадзу тобікому

Мідзу-ноото

Старий ставок

Жабка скаче у воду

Чути сплеск

–         Чи можна довести, що цей вірш  – хайку?

–         Як зрозуміти твір?

 

Допоможе пам’ятка.

Пам’ятка

«Як зрозуміти хоку»

  1. 1.     Про що цей хоку?
  2. 2.     Яким настроєм він сповнений?
  3. 3.     Охарактеризуйте образи хоку.
  4. 4.      Як представлений образ ліричного героя?
  5. 5.      Яка пора року змальовується в тексті? 
  6. 6.     Які думки викликає вірш?
  7. 7.      Як у цьому хоку втілено принципи японської поезії:

–         Побачити велике і прекрасне у малому і буденному;

–         сказати про багато речей небагатьма словами?

  1. 8.     Яке враження на вас справив цей хоку?

        

Читання учнями хайку М. Басьо:

Натовп із сотні тисяч

Родин- таке милування

Квітами сакури у столиці.

                Хмари – біля підошви

               Над ними нетрі Фудзіями

                Шпилем у небо.

На всохлу гілку

Сів ночувати крук,

Глибока осінь.

                   Нумо, друзі,

                  Ходім милуватися снігом –

                 Блукатимемо,поки впадемо!

Кукуючи  на льоту

Пронеслась зозуля –

Яка заклопотаність.

 

Бесіда з учнями:

–         Про що переважно розповідають хоку Басьо?

–         Які поетичні образи ви запам’ятали?

–         Що було матеріалом для хоку Басьо?

–         У чому бачив призначення поета Басьо?

Ніяк не заспокоїшся,

Серце мандрівниче! –

Переносна жаровня.

Серце поета мандрівника здатне сприймати і розуміти навколишній світ. Воно ніколи не заспокоїться,бо здатне дарувати людям свої враження і роздуми. Серце поета палає вічним вогнем  пізнання світу і самого себе  – порівняння з жаровнею.

Узагальнення вивченого матеріалу.

Слово вчителя:

Підбиття підсумків уроку:

–         Чи справдилися ваші сподівання, які записали на аркуші з зображенням сонця?

Закінчіть речення:

–         На сьогоднішньому уроці я дізнався про…

–         На сьогоднішньому уроці для мене найцікавішим було…

–         Після цього уроку я зможу…

Оцінювання учнів.

Домашнє завдання: (учням даються конверти різного кольору з різним домашнім завданням).

Слово вчителя:

У блакитному конверті – завдання, з яким ви легко впораєтеся – проаналізувати 1-2 хоку, користуючись пам’яткою.

У червоному конверті – цікаве завдання – написати твір-мініатюру на тему «Чим мені подобаються хоку М. Басьо».

Конверти за уподобаннями.

Заключне слово вчителя.

Немає японця, який би не знав напам’ять хоча б кілька хоку М. Басьо. Через усі його твори проходить думка:

«Вдивляйтесь у звичайне – і побачите несподіване, вдивляйтесь у непривабливе – і побачите привабливе, вдивляйтесь у просте і побачите складне, вдивляйтесь в мале і побачите велике. Вдивляйтеся, вслухайтеся, не проходьте повз. Головне – побачити прекрасне і не залишитися байдужим».

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *